Magma
2019 - Director : Plasson, Fabien
Choreographer(s) : Rizzo, Christian (France) Marin, Andrés (Spain) Gillot, Marie-Agnès (France)
Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2020 > 2022
Video producer : Maison de la Danse de Lyon
Integral video available at Maison de la danse de Lyon
Magma
2019 - Director : Plasson, Fabien
Choreographer(s) : Rizzo, Christian (France) Marin, Andrés (Spain) Gillot, Marie-Agnès (France)
Present in collection(s): Maison de la Danse de Lyon , Saisons 2020 > 2022
Video producer : Maison de la Danse de Lyon
Integral video available at Maison de la danse de Lyon
Magma
Elle, Marie-Agnès Gillot, est l’étoile la plus inclassable de sa génération. Ses lignes hiératiques et sa présence ont marqué le répertoire du Ballet de l’Opéra de Paris. Lui, Andrés Marín, est l’un des grands noms du flamenco contemporain. Ces deux personnalités flamboyantes ont choisi de se rencontrer à travers une création unique, à la croisée de leurs mondes. Ceux de Marie-Agnès Gillot vont de la danse classique à Pina Bausch et aux Enfoirés, tandis qu’Andrés Marín s’est éloigné du flamenco traditionnel en collaborant, notamment, avec la danse hip hop. Une troisième voix, celle de Christian Rizzo, viendra s’ajouter à ce duo : « Ils partagent une animalité très forte, mais l’ombre de cette animalité doit être encore plus troublante », explique le chorégraphe.
Source : Maison de la Danse de Lyon
Rizzo, Christian
Christian Rizzo was born in 1965 in Cannes. His artistic career began in Toulouse, where he started a rock band and designed a line of clothing, after which he studied fine arts at the Villa d'Arson in Nice, then unexpectedly branched out into dance.
In the 90s he performed with a number of contemporary choreographers including mathilde monnier, herve robbe, mark tompkins and georges appaix, and sometimes created soundtracks and costumes for them as well.
He also worked with choreographers with a different artistic approach, such as vera mantero, catherine contour, emmanuelle huynh and rachid ouramdane.
In 1996 he founded l'association fragile and began presenting events, dancing objects, solos and group pieces, as well as various projects and commissioned work in fashion and the visual arts.
Since then, over thirty projects have borne fruit, not counting his pedagogical activities. Christian rizzo teaches on a regular basis in art schools in France and abroad, as well as in establishments devoted to contemporary dance.
On January 1st, 2015, Christian Rizzo takes the lead of the National Choreographic Center of Montpellier. Now called ICI (International Choreographic Institute), the CCN offers a transversal vision of creation, training, artistic education and openness to the public.
Source : Website of ICI, CCN of Montpellier
More information :
Marin, Andrés
Fils du danseur Andrés Marín et de la chanteuse Isabel Vargas, il commence à danser dès son plus jeune âge. C’est un autodidacte, il ne s’est jamais présenté à aucun concours de danse d’où sa grande personnalité et son charisme naturel. En 1999, la danseuse gitane Manuela Carrasco l’invite en tant que soliste dans son spectacle La Raiz del Grito. En janvier 2002, il crée sa première compagnie et présente le spectacle Mas alla del tiempo. En 2004, il présente son deuxième travail de compagnie, Asimetrias. En octobre 2006, il lance El Alba del Ultimo Dia, à la Biennale de Séville. L’été suivant, il crée, sous la direction de Blanca Li, le rôle de Federico Garcia Lorca, dans Poeta en Nueva York. En parallèle avec sa carrière de danseur, Andrés Marín dirige des masterclass et sa propre école de danse « Andrés Marín Flamenco Abierto » à Séville-
Gillot, Marie-Agnès
Marie-Agnès Gillot enters the Paris Opera Ballet School in 1985 and, at the age of 15 in 1990, she joins the Corps de ballet. She is promoted to “Première danseuse” in 1999. On March 18th 2004 she is made an « Étoile » following her performance of "Signes" (Carlson). Chevalier des Arts et des Lettres and the ordre national du Mérite, she is also a choreographer.
Source : Paris Opera 's website
More information : operadeparis.fr
Olive, Caty
Formée à l’École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs de Paris, Caty Olive crée des œuvres et des scénographies lumineuses. Elle partage ses activités entre installations plastiques, spectacles chorégraphiques et musicaux, projets d’architecture ou de muséographie. Elle collabore aux projets chorégraphiques de la scène contemporaine avec Marco Berrettini, Christophe Haleb, Martine Pisani, Myriam Gourfink, Emmanuelle Huynh, Claudia Triozzi Vera Mantero, Tiago Guedes, David Wampach, Blanca Li, Donata D’Urso, Cindy Van Acker, Joris Lacoste,... et poursuit une collaboration privilégiée avec Christian Rizzo.
Source : ICI-CCN
Plasson, Fabien
Born in 1977, Fabien Plasson is a video director specialized in the field of performing arts (dance , music, etc).
During his studies at the Ecole Nationale des Beaux-Arts de Lyon (joined in 1995) Fabien discovered video art. He was trained by various video artists (Joel Bartoloméo Pascal Nottoli , Eric Duyckaerts , etc) .
He first experimented with the creation of installations and cinematic objects.
From 2001 to 2011, he was in charge of Ginger & Fred video Bar’s programming at La Maison de la Danse in Lyon. He discovered the choreographic field and the importance of this medium in the dissemination, mediation and pedagogical approach to dance alongside Charles Picq, who was a brilliant video director and the director of the video department at that time.
Today, Fabien Plasson is the video director at La Maison de la Danse and in charge of the video section of Numeridanse.tv, an online international video library, and continues his creative activities, making videos of concerts, performances and also creating video sets for live performances.
Sources: Maison de la Danse ; Fabien Plasson website
More information: fabione.fr
Magma
Artistic direction / Conception : Christian Rizzo
Choreography : Marie-Agnès Gillot, Andrés Marín, Christian Rizzo
Choreography assistance : Roberto Martinez
Interpretation : Marie-Agnès Gillot, Andrés Marín
Set design : Christian Rizzo
Original music : Didier Ambact, Bruno Chevillon, Vanessa Court
Live music : Didier Ambact, Bruno Chevillon
Lights : Caty Olive
Production / Coproduction of the video work : Maison de la Danse de Lyon - Fabien Plasson, 2019
No results
Our themas suggestionsKobiece / męskie
Spacer pomiędzy różnymi koncepcjami i przyjęciami w różnych stylach i epokach tańca.
Taniec i sztuki plastyczne
Taniec i sztuka wizualna często inspirują się wzajemnie i wpływają na siebie nawzajem. Ta droga nie może dotyczyć wszystkich form ich stosunków; stara się tylko pokazać znaczenie tworzyw sztucznych w niektórych choreografiach.
Wpływy hip-hopu
Ten kurs przedstawia przegląd korzenie tańca hip-hopowego.
Taniec i muzyka
Relacje między muzyką a twórczością choreograficzną różnią się w zależności od prądów, w zależności od wieków.
Taniec poza sceną
Teatr sceniczny i studio to nie jedyne miejsca pracy lub wykonania utworu choreograficznego. Czasem tancerze i choreografowie tańczą na zewnątrz.
Taniec na skrzyżowaniu sztuk
Niektóre widowiska są miejscem spotkań różnych branż. Oto podgląd niektórych pokazów, w których sztuki przecinają się na scenie choreograficznej.
Rytuały
Odkryj, jak pojęcia te mają sens w różnych tańcach za pomocą tych fragmentów.
Belgijska choreografia współczesna
Kurs przedstawia różne belgijskie choreografki, którzy mają historię i uczestniczyli w tworzeniu "belgijskiego" stylu.
Przestrzeń sceniczna
Taniec odbywa się w określonym obszarze przestrzennym ... czy nie. Ten kurs pomaga zrozumieć zajęcie miejsca sceny w tańcu.